Ahad, 1 Mac 2009

Selamat Menepuh Alam Baru Cikgu Jamal & isteri..

Sebagai kenangan,pengantin bergambar bersama para pesilat
Alhamdulillah,dengan berkat kesabaran serta kesungguhan..salah seorang jurulatih PSSPGM iaitu Cikgu Jamal telah menamatkan zaman bujang beliau bersama pilihan hatinya & pada tarikh yang mungkin tidak akan dapat dilupakan beliau tanggal 22 februari 2009 bertempat di Penaga,berlansungnya perkahwinan seorang pendekar muda Pusaka Gayong yang juga menyandang Ketua Adat PSSPGM.

Sebagai tanda kenang-kenagan,para tetamu yang juga guru kepada Cikgu Jamal bergambar bersama

Walau pun keadaan serta cuaca agak suram,dengan hujan yang turun begitu lebat..majlis masih diteruskan dengan gilang gemilang dengan kehadiran para tetamu jemputan yang tidak putus-putus mengujungi demi meraikan kedua-dua pasangan mempelai pada hari itu.
Majlis turut diserikan dengan persembahan pencak silat dengan rombongan pesilat dari gelanggang majdid sungai ara,gelanggang telok bahang,gelanggang nyior sebatang,gelanggang tanah liat,gelanggang alma serta wakil gelanggang yang paling hampir iaitu gelanggang sekolah sri muda,penaga..

Sempat lagi menziarahi kawan-kawan makan...

Persembahan dimulakan dengan sembah hormat raja sehari serta pembukaan gelanggang tari solo bagi menunjukkan bahawa kesenian silat melayu amat halus,berdisplin serta penuh dengan adat & kesopanan. Setiap langkah yang diaturkan memberikan seribu rahsia serta gerak badan yang ditunjukkan adalah suatu yang bukan senang untuk dilakukan jika tidak mendalami sebagai murid.
Acara persembahan diteruskan dengan pesilat-pesilat dari gelanggang masjid al-huda sungai ara mengambil tempat dengan mempersembahkan tapak gayong yang merangkumi teknik-teknik atau cara-cara mengelak,menumbuk & sebagainya.
Persembahan seterusnya dengan anak-anak didik Cikgu Zul dari gelanggang tanah liat,bukit mertajam yang mana mereka menunjukkan seni masal serta tempur berantai.
Persembahan tangan kosong memulakan seri seni tempur berpasangan diatara pesilat dari penaga diikuti sambungan dari dua jurulatih Cikgu Man jr. & Cikgu Aliff Afnan memperagakan seni tangan kosong.
Setelah selesai tempur tangan kosong,kini mulalah aksi yang lebih agresif dengan dimulakan dengan permainan seni keris oleh dua jurulatih dari penaga yang menunjukkan aksi yang sangat bertenaga walau pun dalam keadaan hujan yang makin lama makin lebat pada masa itu.
Seterusnya dua beradik menunjukkan aksi seni parang panjang,Cikgu Wan(yang juga baru melansungkan perkahwinannya pada 27 januari yg lepas) berpasangan dengan adikda beliau yg juga salah seorang jurulatih muda Cikgu Shuhaimie,kedua-dua mereka dari gelanggang Telok Bahang & juga jurulatih gelanggang penempatan stunami di batu feringhi.
Selesai persembahan mereka,satu lagi permainan seni parang panjang daripada Cikgu Zul & Cikgu Mie mengambil tempat untuk menunjukkan kemahiran mereka bertempur bersenjatakan parang panjang.

Aksi pengantin apabila dijemput bergelanggang bersama

Dan persembahna diserikan lagi dengan satu lagi persembahan seni keris oleh dua jurulatih lama Pulau Pinang,Cikgu Ridwan & Cikgu Aidi. Dengan gaya spontan serta ringkas serta tari tangan kosong memulakan persembahan,pengantin ditarik masuk untuk menunjukkan kemahirannya bertari memulakan langkah bak seorang pendekar sedang menantikan serangan musuh,Cikgu Ridwan dengan pantas mengambil alih tapak kedudukan pengantin dengan bertarikan keris untuk mencabar Cikgu Aidi melepasi beliau sebelum menyentuh pengantin.
Dengan aksi-aksi yang mendebarkan serta agresif walau dalam keadaan hujan lebat & ruang yang agak sempit,kedua-dua jurulatih ini dapat mempamerkan permainan yang sunguh menghiburkan para tetamu serta kedua-dua pasangan mempelai pada hari itu.
Dipenghujung persembahan itu,seperti biasa ada acara buka gelanggang dengan persembahan tari solo,ada juga persembahan tutup gelanggang dengan gerak tari yang begitu memukau para pengujung. Tapak diatur memulakan langkah,sambil tangan bertari memberikan seribu satu rahsia kesenian silat melayu.


‘‘Lenggang bertapak seni memandang,

Memohon tahjud menadah sentiasa,

Tegap menapak teguh menjulang,

Hanya sujud ke hadrat yang Esa”

Tiada ulasan:

Mahaguru Silat Seni Gayong/Serantau

Dato'Paduka Daeng Meor Rahman

Pusaka Gayong Pulau Pinang Time Zone..!

Anda Adalah Tetamu Kami Yang Ke.....

Panglima Hitam At Silat TV..

Maklumat/Info Terkini Dari Pusaka Gayong Pulau Pinang

SELAMAT DATANG

Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Pulau Pinang

 
Semua Anak-Anak Gayong + Skuad Demo!
:: Jemputan Majlis Hari Pencak Warisan Pada 19 Februari Dari Pertubuhan Seni Silat Gayung Penggerak Pulau Pinang
Info Oleh:Cikgu Helmi
 
Anak-Anak Gayong!
::Lawatan Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Najib Ke Gelanggang Pusat PSSPGM,Gurun Kedah pada 25 Februari 2012.
Info Oleh: Cikgu Izani
 
Anak-Anak Gayong!
::Jemputan Ke Majlis Perasmian Anugerah Sandang & Perasmian Gelanggang Pusaka Warisan Di Batang Kali,Selangor Pada 28 Januari 2012 Jam 7.00ptg.
Info Oleh: Cikgu Helmi/Cikgu Ismail IPTB
 
::SEBARANG MAKLUMAT/INFO TERKINI,SILA SMSKAN KEPADA CIKGU HELMI(PANGLIMA HITAM) DITALIAN 012-5633904,
TERIMA KASIH.
 
SALAM UKHUWAH FILLAH BUAT SAHABAT-SAHABAT SEGAYONG SEMUA...
::DIKEMASKINI KALI TERAKHIR PADA 18 JANUARI 2012::

Komuniti Gabungan Anak-Anak Gayong SeMalaysia

Komuniti Gabungan Anak-Anak Gayong SeMalaysia

Bloggers Malaysia

1st Malaysian MPV...

5 Catatan Terbaik Pusaka Gayong Blog...

Kopi Gayong Kini Di Pulau Pinang...

Sebarang pertanyaan atau tempahan kopi gayong sila hubungi Pengedar Tunggal Kopi Gayong Bahagian Negeri Pulau Pinang Cikgu Redzuan di talian 0194090825

Doa Anak-Anak Gayong Di Pusara Mahaguru..

Panglima Hitam

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all