Khamis, 4 Jun 2009

Amukkan Anak Gayong Di Tanah Liat!

Kenangan: Bergambar Kenagan Setelah Selesai Pesembahan

Setelah selesai program Khemah Ibadat,Latihan Ulangkaji & Ujian Bengkong 2009 (KILUUB) pada 31 Mei yang lalu,anak-anak Gayong dijemput bagi membuat satu persembahan Seni Silat di Tanah Liat,Bukit Mertajam pada pukul 2ptg.

Setelah dibincang-bincang serta dikelas-kelas antara Tanjung dengan Seberang kerana kebetulan pada hari yang sama iaitu 31 mei salah seorang Jurulatih Pusaka Gayong juga menjemput untuk mengadakan persembahan dirumahnya. Nak tak nak kena la ada wakil juga untuk ke sana,akhirnya semua setuju bahagikan kepada 2 team..satu ke seberang & satu ke tanjung...

Setelah semuanya bertolak termasuk la kami yang berangkat ke seberang & tiba di rumah Cikgu Zul di Tanah Liat kira-kira jam 1.40ptg disebabkan kesesakkan lau-lintas dalam perjalanan kami ke sana yang kebetulan pula tarikh 31 mei tersapat satu pilihanraya kecil dun Penanti. Setibanya kami di rumah Cikgu Zul,kelihatan anak-anak murid beliau sedang siap-siap dengan latihan persediaan terakhir sebelum berangkat ke rumah pengantin yang tidak berapa jauh dari situ.

Pada jam 1.50 kami mula berangkat ke rumah pengantin dengan kenderaan masing-masing seramai 14 orang Pesilat yang mengambil bahagian bagi meraikan pasangan pengantin pada hari tersebut.
'
Alhamdulillah...dengan kerjasama yang baik dari anak-anak Gayong serta tuan rumah,kami dapat memulakan persembahan pada kira-kira jam 2.30ptg dihalaman rumah dengan adat istiadat memohon restu/kebenaran atau perkenan dari Raja Sehari sebagai wakil tuan rumah yang juga menjadi satu simbolik bagi anak-anak Gayong sebelum membuka gelanggang di satu-satu tempat baru. Ia juga mengajar anak-anak Gayong agar sentiasa menghormati,berdisplin serta menjaga adab-adab & ukhwahdiantara anak Gayong dengan masyarakat setempat.
'
'
'
Kasih Seorang Guru: Cikgu Zul membetulkan Sampin Yang Dikenakan Oleh Salah Seorang Pesilat..

Persembahan diteruskan dengan asas dalam gerakkan masal & tempur berantai oleh anak-anak muda Gayong dari gelanggang Tanah Liat yang berumur dari 12 tahun hinggalah ke 15 tahun seramai 5 orang dengan aksi serta gelagat spontan mereka,sedikit sebanyak dapat menghiburkan hati serta menceriakan suasana pada hari itu.
'
Persembahan kedua oleh para jurulatih muda PSSPGM yang baru ditauliahkan pada KILUUB 2009 memperagakan seni gerakkan simbat(rotan). Walau pun dalam keadaan penat serta kurang tidur,darah semangat juang Pendekar Gayong yang mengalir dalam tubuh badan mereka dapat mengawal serta mengatasi segala keletihan kesan daripada kekurangan tidur & latihan yang lasak yang mana menggunakan banyak tenaga semasa program KILUUB dijalankan.

Selepas jurulatih muda ini selesai dengan gerakkan seni rotan mereka,anak-anak muda dari gelanggang tanah Liat serta dari Gelanggang Institut Perguruan Tuanku Bainun (IPTB) meneruskan perjuangan dengan kali ini mempamerkan tempur atau serangan dalam baris,meyaksikan antara teknik-teknik asas pukulan Gayong yang sememangnya lasak jika dihalusi betul-betul.

Sebelum Persembahan: Gelagat Pesilat Sebelum Persembahan Dimulakan

Setelah selasai persembahan tangan kosong itu tadi,kini tibalah masanya anak-anak Gayong Pulau Pinang memperagakan kebolehan serta kemahiran yang dipelajari dalam permainan seni senjata iaitu Rotan & Parang Panjang.

Persembahan tempur rotan dimulakan dengan Cikgu Khairul Anam bersama pasangannya Cikgu Isa dari gelanggang IPTB.Persembahan kedua juga memperlihatkan permainan rotan yang dipersembahkan oleh Cikgu Shuhaimie bersama pasangan Cikgu Madi yang kedua-duanya dari Gelanggang penempatan Stunami(Masjid Terapung) Batu Feringhi

Sanding: Sama Cantik & Sama Padan Kedua-Dua Mempelai Apabila Di Pentas Raja Sehari
Persembahan seterusnya,yang juga tempur terakhir senjata yang mana kali ini para hadirin akan menyaksikan tentang teknik-teknik bagaimana permainan sanjata tajam iaitu Parang Panjang. Tempur Seni Parang Panjang ini dipersembahkan oleh Cikgu Helmi dari Gelanggang Nyior Sebatang bersama-sama dengan pasangannya Cikgu Zul dari Gelanggang Tanah Liat.

Berbagai bunyi serta riaksi para penonton apabila tempur parang dibawa masuk,mungkin ada yang pertama kali melihat seni silat dipamerkan secara lansung dihadapan mereka,mungkin juga risau akan senjata yang digunakan & tak kurang juga yang ada awal-awal lagi meyorok di sebalik tiang & ada juga yang memberanikan diri untuk lebih dekat bagi merakamkan aksi seni permaian parang panjang.

Sabar: Pesilat Sebelum Persembahan bermula

Alhamdulillah,setelah selesai kesemuanya dengan sedikit aksi 'hand-spring' asas senaman bebas Gayong yang dilakukan oleh Cikgu Shuhaimie & Cikgu Isa. Syukur juga sepanjang perjalanan kami melakukan persembahan,tiada sebarang malapetaka atau bencana serta kecederaan serius yang kami alami..Mudah-mudahan Allah akan sentiasa melindungi kami dalam permainan Gayong & kami dapat memperbaiki mutu permainan kami dari pengalaman yang kami lalui dari semasa ke semasa...insya'Allah..

*Terima Kasih Yang Tidak Terhingga Kami Kepada Pasangan Pengantin Nur'Aini & Al-Imran Yang Sudi Menjemput Kami Bagi Bersama-Sama Meraikan Hari Bahagia Mereka..
'
"Semoga Allah Kurniakan Kebahagiaan Hingga Ke Akhir Hayat"

Tiada ulasan:

Mahaguru Silat Seni Gayong/Serantau

Dato'Paduka Daeng Meor Rahman

Pusaka Gayong Pulau Pinang Time Zone..!

Anda Adalah Tetamu Kami Yang Ke.....

Panglima Hitam At Silat TV..

Maklumat/Info Terkini Dari Pusaka Gayong Pulau Pinang

SELAMAT DATANG

Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Pulau Pinang

 
Semua Anak-Anak Gayong + Skuad Demo!
:: Jemputan Majlis Hari Pencak Warisan Pada 19 Februari Dari Pertubuhan Seni Silat Gayung Penggerak Pulau Pinang
Info Oleh:Cikgu Helmi
 
Anak-Anak Gayong!
::Lawatan Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Najib Ke Gelanggang Pusat PSSPGM,Gurun Kedah pada 25 Februari 2012.
Info Oleh: Cikgu Izani
 
Anak-Anak Gayong!
::Jemputan Ke Majlis Perasmian Anugerah Sandang & Perasmian Gelanggang Pusaka Warisan Di Batang Kali,Selangor Pada 28 Januari 2012 Jam 7.00ptg.
Info Oleh: Cikgu Helmi/Cikgu Ismail IPTB
 
::SEBARANG MAKLUMAT/INFO TERKINI,SILA SMSKAN KEPADA CIKGU HELMI(PANGLIMA HITAM) DITALIAN 012-5633904,
TERIMA KASIH.
 
SALAM UKHUWAH FILLAH BUAT SAHABAT-SAHABAT SEGAYONG SEMUA...
::DIKEMASKINI KALI TERAKHIR PADA 18 JANUARI 2012::

Komuniti Gabungan Anak-Anak Gayong SeMalaysia

Komuniti Gabungan Anak-Anak Gayong SeMalaysia

Bloggers Malaysia

1st Malaysian MPV...

5 Catatan Terbaik Pusaka Gayong Blog...

Kopi Gayong Kini Di Pulau Pinang...

Sebarang pertanyaan atau tempahan kopi gayong sila hubungi Pengedar Tunggal Kopi Gayong Bahagian Negeri Pulau Pinang Cikgu Redzuan di talian 0194090825

Doa Anak-Anak Gayong Di Pusara Mahaguru..

Panglima Hitam

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all