Jumaat, 25 September 2009

Jika Mahu Bersilat.

Dato' Cikgu Abdul Majid bin Mat Isa, guru utama Silat Seni Gayong. Mempunyai talian keluarga dengan Allayarham Tok Kenali di Kelantan dan juga susur jalur dengan Kerabat Di Raja Jembal.

Sebagai seorang pencinta silat yang agak berusia, saya suka berkongsi dan berbincangan dengan semua yang sudi, yang berlapang dada dan tidak kira guru lama atau baru. Tidak kira silat dari perguruan mana. Malah jika kita murid yang baru masuk silat sekali pun segala pandangan atau komentar kita harus dihormati.

Sesebuah organisasi silat pertama mesti mempunyai sejarah dan salasilahnya yang tersendiri dan tidak mungkin ianya ujud begitu sahaja. Maka perkara ini harus diketahui terlebih dahulu jika kita berminat menyertai silat tersebut. Cuba fahami tujuan dan objektif silat itu ditubuhkan. Asal-usul gurunya dan perwatakan beliau.


Dato' Cikgu Abdul Majid Mat Isa menyampaikan amanat kepada anak-anak Gayong di dalam lawatan beliau ke Negeri Kelantan.

Kebanyakan silat ini akan bertunjangkan kepada landasan Islam. Bacaan doa dan ayat-ayat suci Al Quran sebagai asas permulaan dan seterusnya hingga ke peringkat tertinggi. Pengamalan menutup aurat dan batas-batas latihan dan pergaulan sesama sendiri dan yang lain sentiasa perhatikan.

Tidak dapat dinafikan di dalam pelajaran silat ini, di samping latihan jasmani ada unsur-unsur kebatinan dan saya suka istilahkannya sebagai amalan rohani. Pastikan kita faham apa itu adat-adat yang boleh kita raikan dan apa pula amalan kurafat yang wajib kita tolak. Jika kita terima sesuatu amalan rohani ini tertanya-tanyalah dahulu kepada yang arif mengenainya dan mereka yang tahu selok-belok agama.
Berpakat anak-anak Pusaka Gayong sedang mengisi borang untuk ujian bengkong di Sek Men Alma, di Pulau Pinang.

Berlatih silat tiada jalan pintas. Kita mesti bermula dari asas-asasnya dan kemudian bertahap mengikut pelajaran yang telah disusun. Kebanyakan pertubuhan silat samada yang berdaftar atau tidak telah mempunyai tahap-tahap latihan mengikut warna bengkong atau tali pinggang. Ada pula yang perlu melalui ujian-ujian tertentu untuk memperolehi bengkong tersebut.

Silat mempunyai banyak unsur-unsur yang sihat dan terpuji. Sudut berpakaian, latihan mantap dan berdisiplin. Menghormati guru, orang yang lebih tua dan sesama sendiri mempamerkan suatu budaya baik dan pergaulan yang berakhlak.

Disamping mempertahankan diri, keluarga dan watan, silat mempunyai kaitan dengan kesihatan diri, pergaulan dan bermasyarakat. Tidaklah kita sekadar menjadi jaguh kampong sahaja. Silat boleh melonjak kita ke tahap yang lebih tinggi tidak kira aspek sukan, kerjaya atau status seseorang dalam masyarakat.

Silat jika diamal dengan baik akan menghasilkan banyak kebaikan. Tidak semua silat itu sama dan tidak semua yang sama itu baik. Semoga berfaedah dan berilah pandangan, nasihat dan pembetulan agar perkongsian ini lebih bermanfaat.

Salam Syawal dari saya.

1 ulasan:

insan marhaen berkata...

sepatutnya silat menjadikan pesilatnya seperti padi yang masak bukannya seperti lalang.

Mahaguru Silat Seni Gayong/Serantau

Dato'Paduka Daeng Meor Rahman

Pusaka Gayong Pulau Pinang Time Zone..!

Anda Adalah Tetamu Kami Yang Ke.....

Panglima Hitam At Silat TV..

Maklumat/Info Terkini Dari Pusaka Gayong Pulau Pinang

SELAMAT DATANG

Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Pulau Pinang

 
Semua Anak-Anak Gayong + Skuad Demo!
:: Jemputan Majlis Hari Pencak Warisan Pada 19 Februari Dari Pertubuhan Seni Silat Gayung Penggerak Pulau Pinang
Info Oleh:Cikgu Helmi
 
Anak-Anak Gayong!
::Lawatan Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Najib Ke Gelanggang Pusat PSSPGM,Gurun Kedah pada 25 Februari 2012.
Info Oleh: Cikgu Izani
 
Anak-Anak Gayong!
::Jemputan Ke Majlis Perasmian Anugerah Sandang & Perasmian Gelanggang Pusaka Warisan Di Batang Kali,Selangor Pada 28 Januari 2012 Jam 7.00ptg.
Info Oleh: Cikgu Helmi/Cikgu Ismail IPTB
 
::SEBARANG MAKLUMAT/INFO TERKINI,SILA SMSKAN KEPADA CIKGU HELMI(PANGLIMA HITAM) DITALIAN 012-5633904,
TERIMA KASIH.
 
SALAM UKHUWAH FILLAH BUAT SAHABAT-SAHABAT SEGAYONG SEMUA...
::DIKEMASKINI KALI TERAKHIR PADA 18 JANUARI 2012::

Komuniti Gabungan Anak-Anak Gayong SeMalaysia

Komuniti Gabungan Anak-Anak Gayong SeMalaysia

Bloggers Malaysia

1st Malaysian MPV...

5 Catatan Terbaik Pusaka Gayong Blog...

Kopi Gayong Kini Di Pulau Pinang...

Sebarang pertanyaan atau tempahan kopi gayong sila hubungi Pengedar Tunggal Kopi Gayong Bahagian Negeri Pulau Pinang Cikgu Redzuan di talian 0194090825

Doa Anak-Anak Gayong Di Pusara Mahaguru..

Panglima Hitam

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all